:: تدبیـر مهـر ::

:: پاسخ به سوالات پرسش مهر 19 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ::

:: پاسخ به سوالات پرسش مهر 19 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ::

آپلود عکس

پرسش مهر سال 97 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران : «پارسال چه مهارت‌هایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟»


امیرحسین جمالی حاجیانی

۲۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

«کاش وقت بیش تری داشتم» جمله ای است که بارها به زبان آورده اید و از دیگران شنیده اید. زمان به سرعت می گذرد. گاهی آن قدر مشغول حل کردن چالش های زندگی می شوید که گذر زمان به چشم تان نمی آید. گاهی نیز چالشی در کار نیست، اما حتی یک مسئله ی کوچک زمان زیادی را از شما می گیرد. در این میان، مدیریت بهینه ی زمان مهارتی است که خیلی ها آرزوی آن را دارند، در حالی که تعداد کمی به آن دست پیدا می کنند.

مدیریت زمان با سامان دهی شروع می شود

مقدمه ی مدیریت زمان، ساماندهی وقایع و کارهای روزمره است. تا زمانی که ندانید چه کارهایی در روز باید انجام دهید و چه میزان برای شما اهمیت دارند، به اهداف بلند مدت تان نمی رسید.

با مدیریت زمان هم کارهایتان را به خوبی انجام می دهید و هم زمان تان را در راستای رسیدن به اهداف طولانی مدت صرف می کنید، و این ایده آل است. اگر تا به حال اصلا هدف گذاری نکرده اید، همین الان این کار را بکنید چرا که شرط لازم مدیریت زمان است.

چرا هدف گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

هدف گذاری تنها یکی از قدم های فرآیند مدیریت زمان به شمار می رود. اهمیت آن به این دلیل است که هدف به شما انگیزه ی لازم برای زندگی را می دهد. اگر هدف نداشته باشید، روزگار چرخ زندگی شما را می چرخاند و این آزار دهنده است. اگر می خواهید به رویاها و آرزوهای تان دست یابید باید بدانید از زندگی چه می خواهید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۷ ، ۰۹:۲۸
امیرحسین جمالی حاجیانی
350آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای آماده همکاری و مشارکت در اجرای طرح ایران مهارت در مدارس دوره اول متوسطه می باشند.
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۶
امیرحسین جمالی حاجیانی
دبیرخانه پرسش مهر 97 با اعلام فراخوانی از معلمان و دانش آموزان علاقه‌مند خواست تا با ثبت‌نام در سایت همگام آثار خود را بارگذاری کنند.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران، دبیرخانه پرسش مهر 97 طی فراخوانی از دانش آموزان و معلمان علاقه‌مند به شرکت در فراخوان پرسش مهر 97 دعوت کرد تا از 22 مهرماه در سایت همگام ثبت‌نام و آثار خود را بارگذاری کنند.

بنابر اعلام دبیرخانه، فراخوان پرسش مهر 97 در 12 رشته است و مخاطبان آن دانش آموزان و معلمان هستند که مدیران مدارس با کد کاربری خود می‌توانند دانش آموزان علاقه‌مند به شرکت در فراخوان را در سایت همگام ثبت‌نام کنند.

شایان‌ذکر است، دکتر حسن روحانی در آیین بازگشایی مدارس، پرسش مهر سال تحصیلی ۹۸-۹۷را به موضوع مهارت‌آموزی اختصاص داد و از دانش آموزان سؤال کرد: "در سال گذشته چه مهارت‌هایی در مدرسه آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟"

رئیس‌جمهوری در تکمیل پرسش خود از دانش‌آموزان سراسر کشور سؤال کرد: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۳
امیرحسین جمالی حاجیانی

دانش آموزان با مهارت آموزی می توانند به درک عمیق تری از آموخته های خود دست یابند و برای ساختن آینده ای بهتر با توجه به نقش مهم کارآفرینی در جامعه آماده شوند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۹:۲۷
امیرحسین جمالی حاجیانی

برقراری ارتباط مهارتی است که هر کسی از آن بهره ای دارد. با ارتباط داشتن با دیگران می توانید دیدگاه ها و اندیشه هایتان را به آنها منتقل کنید و از نظرات و افکار دیگران نیز سود ببرید. مهارت های ارتباطی و برقراری ارتباط با اشخاص و گروه های گوناگون نیازمند آموختن و به کارگیری نکاتی است که در این مطلب تعدادی از آنها را برمی شمریم. رابطه موثر با دیگران باید بر مبنای احترام به حریم شخصی، مقام و شخصیت افراد باشد و باید مراقب کلیه رفتارهای خود، صحبتهای دوستانه، شوخی و خنده و اختلافات باشیم. چگونه ارتباط موثر را شروع کنیم؟ رعایت برخی جزییات در شروع ارتباط می تواند، تاثیر فوق العاده ای در صمیمیت شما داشته باشد: - با صدای بلند و از ته دل سلام کنید؛ 2- نگاهی متبسمانه داشته باشید؛ 3- ظاهری آراسته و مناسب داشته باشید؛ 4- بیشتر سکوت نمایید؛ 5- به نرمی و ملایم سخن بگویید؛فراوان تبسم کنید؛ 7- به مخاطبتان احترام بگذارید. راه‌های انتقال صمیمیت و نفوذ کلام: تنها 7درصد اطلاعات ما از طریق کلام منتقل می شود.

لحن و طنین: 38 درصد اطلاعات ما از این طریق منتقل می شود. کسی که صحبت را آغاز می کند، مدام باید لحن و طنین صدای خود را تغییر دهد به کلام خود آهنگ داده و مهم و غیر مهم بودن مطالب خود را با بلندی یا کوتاهی صدای خود به مخاطب برساند. قبل از گفتن مطالب جدید ابتدا برای مخاطب خود اشتیاقی برای شنیدن ایجاد کنید. سپس آن را با لحنی دیگر بگویید یکی از علت‌های مهم حواس پرتی و چرت زدن مخاطب، عدم توجه به این مساله است. حرکات: این حرکات بیش از همه به حرکات موزون دست وابسته است. تغییر چهره، حالت و ژست در این زمینه موثر است. گاه لبخند بزنید و گاه محکم صحبت کنید و حتی گاهی به جایی زل بزنید. 

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۹:۲۳
امیرحسین جمالی حاجیانی

کودکان برای آنکه بتوانند خودشان را با اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، سازگارتر کنند، باید مهارت‌های اجتماعی گوناگون را بیاموزند‌.

 این مهارت‌ها در برگیرنده طیف وسیعی از توانایی‌های گروهی‌، از آغاز‌، حفظ و پایان یک مکالمه ساده تا تشخیص علائم ارتباط اجتماعی و حتی پیچیده‌ترین آنها مثل‌، فرایند حل مشکل و تعارض است.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۷ ، ۰۹:۳۳
امیرحسین جمالی حاجیانی

 

کودکان برای آن که خودشان را با اجتماعی که در آن زندگی می کنند، سازگارتر کنند باید مهارت های اجتماعی گوناگونی را بیاموزند. این مهارت ها در برگیرنده طیف وسیعی از توانایی های گروهی ، از آغاز ، حفظ و پایان یک مکالمه ساده تا تشخیص علائم ارتباط اجتماعی و حتی پیچیده ترین آن ها مثل ، فرایند حل مشکل و تعارض است.والدین می توانند این مهارت ها را با استفاده از روش های گوناگون مثل مدل سازی ، نقش بازی کردن و اجرای نمایش و تمرین به فرزندانشان بیاموزند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۷ ، ۰۹:۳۴
امیرحسین جمالی حاجیانی

چطور می‌توان به موفقیّت دست پیدا کرد؟ با نگرش مثبت؟ البته نگرش مثبت برای موفقیّت مهم است، اما این همه‌ی ماجرا نیست. قانون جذب؟ راز؟ این ایده‌ها می‌توانند همچون انگیزه‌‌‌هایی ما را به عمل وادارند، امّا در غیاب خودِ عمل، کار چندانی از عهده‌ی آنها برنمی‌آید.

 

6- تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری مؤثّر، پلی است که تحلیل را به کنش متصل می‌سازد.به این معنی که بر اساس اطلاعات موجود بدانیم چه کاری بهتر جواب می‌دهد. درحالی‌که نداشتنِ توانایی انتقادی می‌تواند خطرناک باشد، تحلیل بیش از حد یا انتظار برای کسب اطلاعات بیش‏‌تر، قبل از هر تصمیم‌گیری نیز می‌تواند به همین شکل آسیب‌زا باشد. توانایی شناخت زمان مناسب برای وارد عمل شدن و واکنش سریع و مؤثّر، همان موردی است که افراد اهل عمل را از خیال‌پردازان متمایز می‌سازد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۷ ، ۰۹:۲۲
امیرحسین جمالی حاجیانی

چطور می‌توان به موفقیّت دست پیدا کرد؟ با نگرش مثبت؟ البته نگرش مثبت برای موفقیّت مهم است، اما این همه‌ی ماجرا نیست. قانون جذب؟ راز؟ این ایده‌ها می‌توانند همچون انگیزه‌‌‌هایی ما را به عمل وادارند، امّا در غیاب خودِ عمل، کار چندانی از عهده‌ی آنها برنمی‌آید.

 موفقیّت تعریف روشنی دارد، نیازمندِ عمل است و هر عملی نیز مهارت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد. بعضی از این مهارت‌ها را در مدرسه می‌آموزیم (آموزش‌هایی که نه زمان لازم به آنها اختصاص داده می‌شود و نه به قدر کافی مؤثر هستند)، باقیِ مهارت‌ها را وقتی که شاغل هستیم، یاد می‌گیریم و بعضی دیگر را هم در تجربه‌ی کلیِ زندگی‌مان، کسب می‌کنیم. در این مقاله درباره ۱۰ مهارت ضروری که برای موفقیت در هر کاری لازم است،می‌خوانید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۷ ، ۰۹:۲۱
امیرحسین جمالی حاجیانی

نه گفتن ساده نیست. آن هم وقتی خود ما و دیگران، تمام زندگی‌مان را صرف بهبود مهارت بله گرفتن کرده‌ایم و می‌کنیم.

ما در ارتباطات و مذاکره‌ها، معمولاً در پی آن هستیم که از طرف مقابل پاسخ مثبت دریافت کنیم.

بخش قابل توجهی از کتابهای مذاکره هم بر اساس این هدف تدوین شده و شکل گرفته‌اند.

راجر فیشر هم کتاب معروف خود در مورد مذاکره را Getting to Yes نامگذاری کرده است.

اما کسانی که تجربه زیادی در مذاکره‌ دارند، می‌دانند که  دست‌یابی به پاسخ مثبت طرف مقابل، تنها یک رو از سکه مذاکره‌ است. روی دیگر سکه، توانایی نه گفتن و به عبارتی پاسخ مثبت ندادن به خواسته‌های طرف مقابل است. 

خواسته‌هایی که ممکن است منطقی یا اخلاقی نباشند و یا اینکه منطقی و اخلاقی هستند، اما برآورده کردن آنها از عهده ما خارج است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۷ ، ۰۹:۱۹
امیرحسین جمالی حاجیانی


سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی : در راستای راهکار ۵-۵سند تحول و ۲-۱۳برنامه درسی ملی ااز مدارس خواسته می‌شود تا دو ساعت از ساعات آموزشی را در هفته آزاد کنند؛ یعنی ۶۰ساعت از زمان آموزش در طول یک سال به این برنامه اختصاص داده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۷ ، ۱۳:۵۸
امیرحسین جمالی حاجیانی
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۷ ، ۱۳:۴۴
امیرحسین جمالی حاجیانی

 چه چیزی باعث موفقیت کارآفرین‌ها می‌شود؟ مطمئنا داشتن مهارت‌های عالی در فناوری یا تخصص در حوزه‌های مهم در این موفقیت نقش دارد، اما اینها ویژگی‌های کارآفرینی نیستند.

 ویژگی‌های اصلی کارآفرین‌ها، صفاتی مانند خلاقیت، توانایی پیش‌ِرو در مواجهه با مشکلات و مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز برای ایجاد گروه‌های فوق‌العاده هستند.

 اگر می‌خواهید کسب‌وکاری را شروع کنید، باید مهارت‌های خاصی را که زیربنای این ویژگی‌ها هستند، بیاموزید. اگر عهده‌دار سِمتی هستید که در آن مسئول توسعه‌ی کسب‌وکار هستید یا از شما نتظار می‌رود که در کل «کارها را پیش ببرید»، توسعه‌ی مهارت‌های کارآفرینی اهمیت پیدا می‌کند .

مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی

مهم نیست که شما یک تیم ۳ نفره را مدیریت می‌کنید یا مدیریت یک سازمان چند هزار نفری برعهده شماست و حتی مهم نیست که اعضای تیم شما مدت زیادی است که رابطه دوستانه خوبی با هم دارند و یا به تازگی با هم آشنا شده‌اند، در هر سازمانی، هر شخص در طول روز با افراد زیادی در ارتباط است و خروجی کارآمد و مناسب در تیم وابسته به برقراری مناسب و با کمترین اصطکاک این ارتباط است.

یک کارآفرین بیش از هر کس دیگری نیازمند برقراری ارتباط مناسب برای راهبری و مدیریت تیم، به خصوص در روزهای آغازین شکل گیری یک مجموعه است. کمبود و یا نقص این مهارت در اعضای یک تیم، می‌تواند به راحتی همه کارها را با شکست مواجه کند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۷ ، ۰۹:۳۰
امیرحسین جمالی حاجیانی
مهارت کنترل خشم از مهارت‌های ضروری در زندگی می‌باشد که باید آموخت تا از پیامدهای نامطلوب ناشی از بروز خشم و پرخاشگری در جامعه پیشگیری کنیم.

خشم چیست؟

خشم عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید، خطر و... است که به ما این اجازه را می‌دهد که در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم. بنابراین عصبانیت برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است، ولی نباید فراموش کرد که برخورد فیزیکی با افراد و مواردی که ما را خشمگین می‌کنند، از لحاظ قانونی و معیارهای اجتماعی ناهنجار تلقی می‌گردد و پیامدهایی منفی خواهد داشت.

خشم می‌تواند عصبانیت و ناراحتی جزیی و یا در نوع حاد آن، واکنشی جنون‌آمیز باشد و نظیر سایر احساسات انسان با ویژگی‌های روانشناسی اشخاص تغییر می‌کند. هنگامی که عصبانی می‌شوید آثار فیزیولوژیک خشم در بدن ظاهر می‌شود، ضربان قلب و فشار خونتان بالا می‌رود و میزان ترشح هورمون‌ها نیز افزایش می‌یابد.

عصبانیت می‌تواند به دلیل حوادث و رویدادهای بیرونی و یا تغییرات درونی باشد. ممکن است شما از شخص خاصی مانند همکاران، افراد خانواده و یا رییس خود رنجیده باشید و رفتار آن‌ها باعث عصبانیت شما شده باشد و یا ترافیک و شلوغی شهر شما را خشمگین کند. فکر کردن و نگرانی در مورد مشکلات روزمره و یا به یادآوردن وقایعی که قبلا باعث خشم و ناراحتی شما شده‌اند نیز از عواملی هستند که می‌توانند خشم شما را برانگیزند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۷ ، ۱۳:۵۹
امیرحسین جمالی حاجیانی

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به توسعه مهارت‌های دانش‌آموزی به عنوان برنامه‌های این معاونت برای سال تحصیلی جدید، از برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش آموزان در مدارس در جهت بهبود سلامت روان دانش آموزان خبر داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۵
امیرحسین جمالی حاجیانی

مهارت‌های زندگی را سازمان جهانی بهداشت چنین تعریف می‌کند: توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید. یونیسف هم مهارت‌های زندگی را میان سه حوزه تقسیم کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۷ ، ۰۹:۳۲
امیرحسین جمالی حاجیانی

طرح «پرسش مهر» از سال تحصیلی 1376-1377 یعنی همزمان با ریاست جمهوری دوره محمد خاتمی آغاز شد و تاکنون 13 سوال مطرح شده است.

دانش آموزان و فرهنگیان با پاسخ دادن به پرسش مهر ریاست جمهوری وارد گوی رقابت می شوند و در نهایت از میان میلیون ها نفر تعدادی به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند. اما طی سال های گذشته شاهد این بوده ایم که نه تنها از جایزه خبری نبود بلکه لوح تقدیری هم به دانش آموزان داده نشد.

سنت دوره خاتمی 1 مهر امسال به روحانی رسید و او در آغازین ساعات بامداد اول مهرماه دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمه‌‌الزهرا (س) واقع در منطقه ۱۸، یافت‌آباد تهران با نواختن زنگ اول مهر آغاز سال تحصیلی ۹۲-۹۳ را اعلام کردند؛ سال تحصیلی‌ای که ۱۲میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه سراسر کشور به تحصیل بر سر کلاس حاضر شدند.

پرسش مهر روحانی از دانش آموزان
پرسشی که حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود مطرح کرد این سوال بود که «عزیزان من و دانش‌آموزان سراسر کشور اگر پدر شما رییس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟» 

وی با طرح این سوال خطاب به دانش آموزان گفت که رییس جمهوری می خواهد با طرح این پرسش این خواسته را داشته باشد که همه دانش آموزان او را به عنوان پدر خود ببیند و به او کمک کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۷ ، ۱۳:۵۴
امیرحسین جمالی حاجیانی

آیا هرگز در حالتی گیر کرده‌اید که احساس ناامیدی و ناتوانی بکنید و ندانید که چگونه باید رفتار کنید؟ آیا تا به حال دیگران شما را برای انجام خواسته‌هایشان تحت فشار قرار داده‌اند بطوری ‌که شما از سر اجبار و برخلاف میل خود تسلیم شده‌ باشید؟ اگر چنین مواردی در زندگی شما بارها و بارها تکرار شده باشد، حتما لازم است که روش‌هایی را بیاموزید که بتوانید در چنین شرایطی رفتار مناسبی داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۱
امیرحسین جمالی حاجیانی

پرسش مهر سال ۹۸-۹۷، توسط رییس جمهور مطرح شد؛

در سال گذشته چه مهارت‌هایی در مدرسه آموختید و
برای امسال چه انتظاراتی دارید؟
 


مدت زمان: 2 دقیقه
۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۱۸:۳۵
امیرحسین جمالی حاجیانی

 

دکترحسن روحانی رئیس‌جمهوری در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه ۹ تهران برگزار شد. پرسش مهر سال تحصیلی ۹۸-۹۷ را به موضوع مهارت آموزی اختصاص داد و از دانش آموزان سوال کرد: «پارسال چه مهارت‌هایی آموختید وبرای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟» رئیس‌جمهوری در تکمیل پرسش خود از دانش‌آموزان سراسر کشور سوال کرد: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم تر است؟ هر ساله رئیس جمهوری با هدف پرورش روحیه پرسش‌گری و توانایی نقد و تحلیل پدیده‌ها، ایجاد تعامل بیشتر میان معلمان و دانش‌آموزان، ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت فعالیت‌های گروهی و کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه در مراسم گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانش‌اموزان کشور، پرسشی با عنوان «پرسش مهر» مطرح می‌کند.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۱۳:۴۹
امیرحسین جمالی حاجیانی

پرسش مهر سال ۹۸-۹۷، توسط رییس جمهور مطرح شد؛

در سال گذشته چه مهارت‌هایی در مدرسه آموختید و
برای امسال چه انتظاراتی دارید؟

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۱۳:۴۸
امیرحسین جمالی حاجیانی

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، جزییات طرح تکالیف مهارت محور به جای "مشق شب" را تشریح کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۴
امیرحسین جمالی حاجیانی

به سختی "نه" می گویید؟ شما هم مانند بسیاری از مردم، همیشه می کوشید تا نسبت به دیگران و به هزینه ی خودتان خوب باشید؟

خیلی ها هستند زمانیکه درخواست کمکی از آنها می شود، می خواهند همراهی کنند حتی اگر کارهای مهمتری برای انجام دادن داشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۲
امیرحسین جمالی حاجیانی

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مهارت آموزی در مدارس نکته مهمی است که باید مدنظر باشد، اظهار کرد: سوال مهر امسال همین است که «پارسال چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۷ ، ۱۸:۳۹
امیرحسین جمالی حاجیانی

 شما این ضرب المثل را شنیده اید که« کار نیکو کردن از پر کردن است ». به نظر شما آیا این ضرب المثل برای مطالعه نیز جواب می دهد؟ آیا زیاد خواندن شما را به هدف مورد نظرتان که همانا فهم و یادگیری و موفقیت در امتحان است می رساند؟ به نظر من این جمله ناقص است. من دوستان زیادی را دیده ام که به من گفته اند: اقا ما شب تا صبح بیدار بودیم و داشتیم درس می خواندیم اما نتوانستیم در امتحان موفق باشیم.

به نظر می رسد اگر ما نحوه ی درست مطالعه را ندانیم بیهوده وقتمان را هدر می دهیم بدون این که نتیجه ی دلخواه مان را بگیریم. به عبارت دیگر به کارگیری مهارت های مطالعه موجب می شود که ما یک مطلب را در مدت زمان کوتاه تری یاد بگیریم در این صورت دیگر لزومی ندارد پرخوانی(1) یا دوباره خوانی کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۷ ، ۱۰:۰۸
امیرحسین جمالی حاجیانی