:: تدبیـر مهـر ::

:: پاسخ به سوالات پرسش مهر 19 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ::

:: پاسخ به سوالات پرسش مهر 19 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ::

آپلود عکس

پرسش مهر سال 97 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران : «پارسال چه مهارت‌هایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟»


امیرحسین جمالی حاجیانی

 چه چیزی باعث موفقیت کارآفرین‌ها می‌شود؟ مطمئنا داشتن مهارت‌های عالی در فناوری یا تخصص در حوزه‌های مهم در این موفقیت نقش دارد، اما اینها ویژگی‌های کارآفرینی نیستند.

 ویژگی‌های اصلی کارآفرین‌ها، صفاتی مانند خلاقیت، توانایی پیش‌ِرو در مواجهه با مشکلات و مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز برای ایجاد گروه‌های فوق‌العاده هستند.

 اگر می‌خواهید کسب‌وکاری را شروع کنید، باید مهارت‌های خاصی را که زیربنای این ویژگی‌ها هستند، بیاموزید. اگر عهده‌دار سِمتی هستید که در آن مسئول توسعه‌ی کسب‌وکار هستید یا از شما نتظار می‌رود که در کل «کارها را پیش ببرید»، توسعه‌ی مهارت‌های کارآفرینی اهمیت پیدا می‌کند .

مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی

مهم نیست که شما یک تیم ۳ نفره را مدیریت می‌کنید یا مدیریت یک سازمان چند هزار نفری برعهده شماست و حتی مهم نیست که اعضای تیم شما مدت زیادی است که رابطه دوستانه خوبی با هم دارند و یا به تازگی با هم آشنا شده‌اند، در هر سازمانی، هر شخص در طول روز با افراد زیادی در ارتباط است و خروجی کارآمد و مناسب در تیم وابسته به برقراری مناسب و با کمترین اصطکاک این ارتباط است.

یک کارآفرین بیش از هر کس دیگری نیازمند برقراری ارتباط مناسب برای راهبری و مدیریت تیم، به خصوص در روزهای آغازین شکل گیری یک مجموعه است. کمبود و یا نقص این مهارت در اعضای یک تیم، می‌تواند به راحتی همه کارها را با شکست مواجه کند.

ارائه و سخنرانی

شاید با خودتان بگویید که یک محصول عالی، خودش را پرزنت می‌کند. جدای از اشتباه بودن این حرف، به هر حال شما باید برای رسیدن به اهداف مختلف، به تعداد دفعات زیاد برای سرمایه‌گذاران و داوران مختلف ارائه دهدی. در ضمن لیست کسانی که قرار است برای آن‌ها ارائه دهید محدود به سرمایه‌گذاران نیست و شما برای جذب یک نیروی با تخصص بالا که برای تیم شما یک مزیت رقابتی عمده محسوب می‌شود هم باید بتوانید یک ارائه مناسب داشته باشید.

محصولات زیادی وجود دارند که به دلیل ضعف اعضا در ارائه و سخنرانی از دیدها پنهان مانده و شانس موفقیت خود را به تیم دیگری داده که شاید محصول ضعیف‌تری داشته اما با ارائه مناسب توانسته فرصت‌ها را به دست آورد. یک کارآفرین آینده نگر نباید هیچ جایی برای شانس باقی بگذارد و باید به دنبال بهترین خروجی‌ها باشد.

 

اجرا

فرق یک تیم موفق با یک تیم ناموفق و شکست خورده در چیست؟ پاسخ‌های زیادی می‌توان به این سوال داد و تا کنون کتاب‌های زیادی هم در پاسخ به این سوال نوشته شده اما شاید بتوان از زاویه دیگری هم به این مساله نگاه کرد.

تیمی که کاری را شروع می‌کند و با شکست روبه‌رو می‌شود و از شکست خود درس‌های زیادی می‌آموزد و به تلاش خود ادامه می‌دهد به اندازه تیمی که به موفقیت مالی برسد و بتواند بازار بزرگی را تصاحب کند و مشتریان وفاداری به دست آورد موفق است. تنها تیمی که بتوان آن را بازنده مطلق نامید، تیمی‌ است که هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسد و در انتظار ارائه یک محصول کامل به بازار بماند. این تیم هیچ گاه درسی نخواهد آموخت و همیشه در ترس از شکست به سر خواهد برد.

یک کارآفرین موفق باید بتواند یک ایده را به مرحله اجرا بیاورد و از شکست احتمالی نترسد.

 

خلاقیت و ایده‌پردازی

شاید تا به حال از هیچ مهارتی به اندازه خلاقیت و ایده‌پردازی تعریف نشده باشد و راهکارهای مختلف برای آن ارائه نشده باشد. اما جالب است بدانید که حوزه خلاقیت و ایده‌پردازی خود از کمبود خلاقیت رنج می‌برد. کافیست که لغت استارتاپ را جستجو کنید و همه جا عکس‌های موشک در مدل‌های مختلف را ببینید و با جستجوی لغت کارآفرینی و ایده‌پردازی عکس‌های جرقه و لامپ را مشاهده کنید.

یک کارآفرین جدای از مسائل مد روز باید بتواند در برخورد با مسائل جدید علاوه بر ارائه راه حل‌های جدید از نمونه‌های مشابه قبلی نیز استفاده کند و با استفاده از تکنیک‌های مختلف بتواند به حل مساله بپردازد.

 

مهارت ارزیابی و نقد ایده‌ها

چقدر توان نقد ایده خود را دارید؟

یک کارآفرین منتظر دیگران نمی‌ماند تا ایده‌اش را نقد کنند و خودش دست به کار می‌شود و پیش از هر کس دیگری از زوایای مختلف به بررسی ایده خودش می‌پردازد.

یکی از رفتارهای متناقض در کارآفرینان موفق این است که در عین حال که به ایده خود ایمان کامل دارند و از آن دفاع می‌کنند، بهتر از هر کس دیگری می‌توانند آن را نقد کنند و نقاط ضعف آن را نمایان کنند.

البته شاید در نگاه اول این موضوع عجیب به نظر برسد اما ایمان کامل آن‌ها به ایده‌شان به دلیل این است که از تمام زوایای آن خبر دارند و می‌دانند که احمال موفقیت بسیار بالاست.

 

مهارت درآمدزایی و فروش

هرچقدر هم محصول شما بی نقص باشد، هر چقدر هم توانایی ارائه خوبی باشید و هرچقدر هم خوب اجرا کنید و توجه افراد زیادی را به سمت فعالیت‌های خود جلب کنید، تا وقتی که نتوانید مدل درآمدی مناسبی برای کسب و کار خود طراحی کنید و سود شما هزینه‌هایتان را پوشش ندهد، شما محکوم به شکست خواهید بود.

حتی در تیم‌های استارتاپی که سود در آینده و رشد استارتاپ مهم‌تر از هر چیزی است و در سال‌های نخست معمولا با جذب سرمایه به حیات خود ادامه می‌دهند، رشد سود و اطمینان از سوددهی در آینده است که مهم است.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۹
امیرحسین جمالی حاجیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی