:: تدبیـر مهـر ::

:: پاسخ به سوالات پرسش مهر 19 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ::

:: پاسخ به سوالات پرسش مهر 19 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ::

آپلود عکس

پرسش مهر سال 97 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران : «پارسال چه مهارت‌هایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟»


امیرحسین جمالی حاجیانی

تاریخچه پرسش مهر از خاتمی تا روحانی

جمعه, ۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۴ ب.ظ

طرح «پرسش مهر» از سال تحصیلی 1376-1377 یعنی همزمان با ریاست جمهوری دوره محمد خاتمی آغاز شد و تاکنون 13 سوال مطرح شده است.

دانش آموزان و فرهنگیان با پاسخ دادن به پرسش مهر ریاست جمهوری وارد گوی رقابت می شوند و در نهایت از میان میلیون ها نفر تعدادی به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند. اما طی سال های گذشته شاهد این بوده ایم که نه تنها از جایزه خبری نبود بلکه لوح تقدیری هم به دانش آموزان داده نشد.

سنت دوره خاتمی 1 مهر امسال به روحانی رسید و او در آغازین ساعات بامداد اول مهرماه دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمه‌‌الزهرا (س) واقع در منطقه ۱۸، یافت‌آباد تهران با نواختن زنگ اول مهر آغاز سال تحصیلی ۹۲-۹۳ را اعلام کردند؛ سال تحصیلی‌ای که ۱۲میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه سراسر کشور به تحصیل بر سر کلاس حاضر شدند.

پرسش مهر روحانی از دانش آموزان
پرسشی که حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود مطرح کرد این سوال بود که «عزیزان من و دانش‌آموزان سراسر کشور اگر پدر شما رییس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟» 

وی با طرح این سوال خطاب به دانش آموزان گفت که رییس جمهوری می خواهد با طرح این پرسش این خواسته را داشته باشد که همه دانش آموزان او را به عنوان پدر خود ببیند و به او کمک کنند.

پرسش‌های دوران ریاست جمهوری خاتمی

 

پرسش مهر 1 1- اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟

2- راه‌کارهای استقرار امنیت و راه‌حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه) با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و تحقیق و پرسش‌گری و ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟
پرسش مهر 2 1) دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟

2) با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟
پرسش مهر 3 1) راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟

2) انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟


3) برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟
پرسش مهر 4

1- در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توانیم با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت‌ همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟


2- موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه‌ جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟
پرسش مهر 5 نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟ 

مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟
 
از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درسهایی می آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می خواست و به کجا رسید؟ 

اصلاحات د ر150 سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟

 


پرسش‌های دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد


پرسش مهر 6 چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ 

رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟
 
موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ 

مصادیق و زمینه‌های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟
پرسش مهر 7 ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشق‌ورزی و اکنون دانش‌آموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟

چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی‌خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟
پرسش مهر 8 1- عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار میدهد چیست؟

2- عوامل پیشرفت، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟


3- موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله ها حرکت کنیم؟
پرسش مهر 9 چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم . راههای خدمتگزاری چیست ؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟
 
فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی ، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ 

وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسوولین ، وظیفه رسانه ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست ؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می تواند به قله های سعادت برسد ؟ 

آیا بدون روحیه خدمتگزاری ، مشکلات جامعه برطرف می شود ؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله ها و تبعیض ها و محرومیت ها برطرف خواهد شد ؟ 

سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم ؟ دانش آموزان چه می توانند بکنند ، چگونه می توانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند ؟ جامعه فرهنگی ما چه می‌تواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟
پرسش مهر 10 رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟

پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟
پرسش مهر 11/
پرسش مهر 12
تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟

/
اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۶
امیرحسین جمالی حاجیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی